Bijna maar nog niet helemaal

7 oktober 2018 - Helmstedt, Duitsland

Zondag 30 september 2018

Zo afscheid genomen van Daiva en Kees. Ik had natuurlijk al wel ontbeten maar werd toch op de valreep verrast met een bord soep door Kees zelf gemaakt van tomaten uit eigen tuin. Tomaten soep nou dat eet ik thuis nooit maar het zag er goed uit en toen ik proefde kwam de smaak van tomaten slechts op de achtergrond voor waardoor het toch wel lekker was. Daiva vroeg of ik nog meer wilde, maar dat was teveel van het goede want ik had ook al ontbeten.

Ik had om tien uur willen vertrekken maar dat werd bijna 11 uur want op het laatste moment heb je natuurlijk toch nogal wat te bespreken.

Daiva en Kees gaan over korte tijd tien dagen naar Nederland, Kees komt oorspronkelijk uit Zeeland, en ik heb ze uitgenodigd dat als ze in de buurt zijn om even langs te komen, dus wie weet.

En dan nu op weg naar Ruska Wies in Polen. Onderweg toch nog even gestopt bij een winkelcentrum waar je drie keer de Cruif Arena in kunt plaatsen. Mensen wat is dat overdreven groot.
Dus voor je o.a. bij de supermarkt bent, ben je 5 kilometer winkels verder. Kost allemaal veel tijd dus uit eindelijk alles bij elkaar opgeteld ging ik Ruska Wies niet halen. Ik ben wel door blijven rijden tot het donker begon te worden en ik wou voor dat ik Polen kwam nog even tanken, dus ben ik gestopt in het plaatsje Alytus niet ver voor de grens. Daar heb ik getankt en meteen aan de man van de pomp gevraagd of ik voor een nacht op zijn parkeerterrein mocht staan om te slapen. Dat mocht en hij wees mij een plekje op het front van gebouw want dan kon hij mij in de gaten houden. Nou veilig gevoel dus. Lekker kopje koffie meegenomen en slapen dan maar.

Maandag 01 oktober 2018

De mensen van het tankstation stonden allemaal te kijken toen ik uit de camper stapte om Link uit te laten, want ja er had een wisseling van de wacht plaats gevonden en deze mensen kenden mij natuurlijk nog niet. Niet dat ik kennis ben gaan maken hoor, ik heb gewoon een hele grote kop koffie gehaald met twee broodjes dan was het ontbijt ook gemakkelijk.

Lekker geslapen en nu verder op weg naar Ruska Wies. Op de camping Seeblick aangekomen was er niemand te bekennen van zo iets als een eigenaar. Er lagen wel formulieren om in te vullen. Ik herinnerde mij van de vorige keer dat het toen ook wat rommelig ging dus ik heb het formulier maar ingevuld en ben de camper op een mooi plekje gaan zetten. Het is hier overigens erg zonnig, redelijk warm en weinig wind.

Op het terrein stonden nog wat meer mensen en ook een camper uit Zwitserland met een aanhangwagentje waar hij een Smart op kon rijden. Hij wist natuurlijk niet wat hij zag toen ik het terrein op kwam rijden.

Maar goed ik kon op het zelfde plekje staan als in 2013 en dat voelde vertrouwd. Stroom aangesloten en een filmpje gaan kijken. In de nacht begon het toch wel behoorlijk te waaien, de camper schudde er van hen en weer. Dat slaapt lekker zou je zeggen want kleine kinderen worden ook altijd gewiegd, maar als je toch al elk uur wakker bent omdat je moet plassen, dan hoeft het voor mij niet hoor.

Dinsdag 02 oktober 2018

Vandaag vroeg weg gegaan om op verzoek foto’s te maken in Swietka Liepka. Het was maar goed dat ik vroeg was gegaan want binnen een kwartier begon het al aardig druk te worden en gingen ze de parkeerplaatsen afzetten met pionnen omdat je dan moest betalen. Vroeg gekomen en vroeg gegaan want ik had foto’s gemaakt en dat was de bedoeling.

Daarna nog naar Mragowo en Olsztyn. Een paar foto’s gemaakt want het was intussen al wat laat geworden en heel druk wegens opbrekingen.

In de avond gesproken met de dochter van de eigenaar van 2013. De man, dus haar vader en haar moeder bleken allebei in 2017 vlak na elkaar te zijn overleden en de beide zussen hebben de camping toen overgenomen. De dochter waar ik nu mee sprak wilde ook graag meekijken naar de fot’s in Reislogger dus dat heb ik goed gevonden. Zij vroeg tevens of ik de foto’s van 2013 aan haar wilde mailen.

Voor het slapen gaan de dissel alvast op de Panda zodat ik morgen meteen weg kan. Om te koppelen moet ik ze allebei apart een plateau hoger rijden anders kom ik de helling niet op want dat is alleen maar gras en dan slipt de camper door.

Woensdag 03 oktober 2018

In de ochtend wat later vertrokken dan gepland, maar ja. De rit waar ik aan begonnen was, was eigenlijk een beetje boven mijn limiet. Dus zal ik Blankensee in Duitsland vandaag wel niet halen. Onderweg vaker gestopt dan anders want ik moest nog al wat keren naar de WC. Dus ben ik maar even gestopt met het innemen van de zakjes die moeten helpen bij de ontlasting.
Uiteindelijk ben ik toen ik door Gdansk Polen reed maar een plekje aan zoeken om de nacht door te brengen. Op de parkeerterreinen bij de shoppingscentra kon het niet want de slagbomen gingen dicht om 22.00 uur. Ik had ook bij McDonalds gevraagd maar die wilden het niet.

Toen ik Gdansk uitreed kwam ik in de buitenwijk Starogard Gdanski terecht. Hier waren allemaal kleine winkeltjes zonder woonhuizen, dus zou ik niemand direct in de weg staan als ik hier ging parkeren. Op het moment dat ik daar was, waren veel parkeervakken al leeg, dus kon ik mooi in de lengte over drie parkeervakken staan. Ik ben eigenlijk meteen (om 20.00 uur) gaan slapen en heb de wekker op 06.00 uur gezet, want dan kon ik vroeg naar McDonalds die maar vijf minuten hier vandaan was rijden en had ik alle ruimte om te parkeren.

Donderdag 04 oktober 2018

Mmmmmm een McDonalds ontbijtje met 3 muffins en een grote koffie, zalig.
Na het ontbijt verder gereden naar Blankensee (dat ligt 100 mtr over de grens in Duitsland).
Ti’s echt te gek hoor, dan kom je bij de grens en daar vindt je een rotonde met een doorsnee van 3 mtr, het is niet eens te doen om er omheen te rijden dus dan maar gewoon recht er overheen en dan sta je in Duitsland.
In Blankensee aangekomen was ik de enige op de camping. Douche en toilet zijn bij de familie in huis aanwezig kost alleen 3 euro extra. Alhoewel familie, ik denk dat de vrouw er niet meer is want er kwam een man naar buiten, nou het leek wel een kluizenaar. Maar goed hij was de eigenaar dus had ik daarmee te doen.

Het is wel heel storend hoor dat je bijna op de grens zelf staat, want je krijgt om het kwartier een SMS van T-Mobile met de tekst welkom in Duitsland etc.. en twee minuten daarna een zelfde met de tekst welkom in Polen etc.... en dat gaat de hele nacht door om het kwartier want de zendmasten kunnen niet precies bepalen waar je nu bent. Gaat ze ook eigenlijk niets aan dus jongens stop er mee. Ik heb in ieder geval het geluid van de SMS uitgezet anders kom ik niet aan mijn slaap toe.

Vrijdag 05 oktober 2018

Vandaag een beetje de omgeving verkent maar dat was alleen maar bos en bospaadjes. In het dorp Blankensee zelf viel niets te beleven.
Daarna maar doorgereden, of eigenlijk terug gereden naar Szczecin Polen, hier in een groot warenhuis nieuwe schoenen gekocht, precies de schoenen waar ik al een tijd naar op zoek ben en ze kosten hier maar 18,50 euro dus daar hoef je het niet voor te laten. Rond een uur of vier maar weer richting Blankensee gaan rijden want ik had op een site gelezen dat er in het dorp een heel goed restaurant moest zijn en ik had wel weer eens trek in een goeie maaltijd.

In het dorp aangekomen bleek het restaurant vanaf 01 oktober gesloten te zijn, dank u op de site stond momenteel geopend en sluit om 22.00 uur.
Toen ik aan de deur gevoeld had kwam er iemand naar buiten en die vertelde dat ze gesloten waren, Op mijn vraag of hij misschien iets in de buurt wist waar ik zou kunnen eten, stuurde hij mij weer terug naar Polen. Het is maar goed dat de grens controles niet meer bestaan anders zou je daar la een dag aan kwijt zijn en dan heb je nog geen eten. Maar goed alle gekheid op een stokje, restaurant in Polen gevonden en heerlijk gegeten (zie foto).

Bij terugkomst op de camping eerst maar weer even 100 ltr water in de tank gedaan want die was op een paar kopjes na leeg. Morgen de dissel maar want het is al knap donker en dan heb ik geen zin.

Zaterdag 06 oktober 2018

Zo vandaag weer vertrekken dieper Duitsland in. Ik weet alleen nog niet waar ik terecht ga komen, ik rij voorlopig maar richting Berlijn en dan zien we wel hoe druk het verkeer daar is en tot hoever ik dan kom. Na een kopje koffie in Berlijn gedronken te hebben, door gereden richting Magdeburg want even daar voorbij ligt de plaats Helmstedt en dar is een parking wat ook een camperplaats is. Bij de parking aangekomen bleken er al wat campers te staan maar er was ook nog een mooi hoekje waar ik met de hele combinatie kon staan en dus niet direct af hoefde te koppelen. Staangeld 0,00 euro alleen de stroom moest betaald worden 1 euro per 4 uur en het water.. Maar dat had ik niet nodig want ik had de watertank pas gevuld. Bij de parking was ook een kinderfestijn van allemaal opblaas toestellen (zie foto’s). De eigenaar van de toestellen kwam direct naar mij toe want hij had zo’n combinatie natuurlijk nog nooit gezien en vroeg dan ook een aantal dingen.

Zondag 07 oktober 2018

In eerste instantie wilde ik alleen maar één nacht blijven staan, maar bij nader inzien leek het mij toch wel een leuke stad dus ben ik een nacht langer gebleven zodat ik overdag hier en daar nog wat mooie foto’s kon maken. (kijk zelf maar naar het resultaat).

Morgen weer verder richting Nederland, de Panda staat al aangekoppeld, de spulletjes liggen al weer in de kastjes, dus ik kan zo rijden als ik gewassen en aangekleed ben. Je zou zeggen waarom zo’n haast, nou weet je er is hier vlakbij een McDonalds met McMuffins dus ontbijten doen we natuurlijk daar.

Maandag 08 oktober 2018

1. Silvia:
    7 oktober 2018
    Al een lekker eind richting eindbestemming. Geniet nog van je bezoek aan Duitsland, bezoek nog even een DM winkel voor goedkope shampoo ed😁
  2. Nico Leijen:
    7 oktober 2018
    Goeie tip Sil. Ga ik niet vergeten. Zie je gauw
  3. Joyce:
    7 oktober 2018
    Mooi zeg. Die rood/oranje gebouwen..Je hebt toch heel wat mee gemaakt al die maanden.. leuk hoor.. Nog even genieten. Voor je weer in Nederland arriveerd.. Fijne laatste dagen..

Groetjes de buurtjes
  4. Yvonne van Oostveen-coster:
    7 oktober 2018
    Wat een prachtige foto,s weer nico jij ziet echt hele mooie plekjes , en leuke plaatsjes geweldig en nu rustig aan weer richting nederland,geniet er nog maar even van ik wens je weer een goede reis en tot het volgende verlsag.!!!!
  5. Peter:
    Ha Nico,
    Wat een geweldige reis man! Super al die plaatsen waar je bent geweest. Weer met veel plezier je verslag gelezen. Schieten gaat goed, de .22 heb ik deze week even flink schoon gemaakt en alles loopt weer mooi soepel, heerlijk wapen is het waar ik veel plezier van heb. Ondertussen ook bijna voldoende beurten met de .38 van de club, nu nog één beurt en dan kan ik die ook bijschrijven. Fijne dagen weer en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
  6. Nico Leijen:
    8 oktober 2018
    Ik heb ook ontzettend genoten van deze reis Peter, eigenlijk nog te kort. Ik blij dat de .22 goed bevalt, veel plezier er mee en een hoge score halen hoor
  7. Nico Leijen:
    8 oktober 2018
    Ja mooi hè Joyce en Yvonne. Ik die mojn best en probeer de leuke plekjes te ontdekken, alleen lukt dat niet altijd. Bijna in Nederland hè nou het is veel tekort geweest. Ik had zo nog twee maanden weg kunnen blijven als het niet zo koud werd. Groetjes en tot in Nederland