15-07-t/m 17-07-2018 Bosnië Herzegovina

17 juli 2018 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Zondag 15-07-2018

Zoals beloofd vandaag dus op weg naar Sarajevo gegaan, maar het mocht niet zo zijn. De V-snaar van mijn dynamo maakte al een tijdje een gierend geluid bij het optrekken en dat betekend dat hij te los staat waardoor hij over de snaar-poelie slipt en daaroor een gierend geluid maakt.

Maar even met de koppeling en het gas spelen en dan is het weer weg. Dat betekend natuurlijk niet dat de pijn over is en dat bleek dus later in de middag want toen ging het oplaadlampje van de accu branden en dat betekent dat de accu niet meer door de motor wordt bijgeladen.

Ik probeerde toen door vragen achter het adres van een Fiat garage te komen, ofwel in ieder geval een bedrijf die het zou kunnen fixen. Nou dat wil wat. Ik stond in de plaats Mostar in Bosnië Herzegovina en de een stuurde je links buiten Mostar en de ander stuurde je zonder tranen terug en beweerde toch dat het waar ik vandaan kwam. Het ergste is dat het nergens te vinden was niet links maar ook niet rechts.

Je zult wel zeggen hoe kan dat, maar zolang de dynamo nog een beetje stroom blijft leveren, blijft de motor draaien en dat wist ik wel want daardoor kon ik nog wel rustig rijden. Maar ja ik met mijn stomme kop en op een afgelegen landweggetje, zet natuurlijk mijn motor uit om te kijken op Internet. Nou daarna kon ik het schudden want ik kreeg de motor niet meer aan. Ik had nog even een beetje hoop omdat de weg wat afliep en ben gaan duwen, maar als ik dan gauw in de auto sprong om hem ij de 2e versnelling te zetten stond de auto al weer stil.

Toen ontkwam ik er toch niet aan om de Panda af te koppelen en recht tegenover de camper te zetten, want dat is het voordeel als je twee auto’s bij je hebt, want daarna kon ik met de startkabels de motor van de camper weer aan de gang krijgen. Toen maar weer naar het volgende tankstation gereden om te kijken of zij iets wisten maar de motor sloeg daar meteen weer af en toen zij hem met startkabels weer gestart hadden kon ik drie meter rijden en toen sloeg hij weer af. Verleel ik ik jullie al met al dat technische gedoe, of is het meteen leerzaam.

Ik uiteindelijk maar de ANWB gebeld en die wilden me wel helpen maar ze konden de plek waar ik stond niet vinden. Zij kenden het benzinestation niet en wisten daardoor niet waar ik stond. Na heel wat onduidelijkheden kwam ik achter het complete adres en toen wisten ze me te vinden.

Na een uur kwam er een Bosnische ANWB en die wilde de motor meteen met kabels gaan starten maar dat heb ik hem maar afgeraden.

Nou de foto’s illustreren daty ik weer een uur daarna op de truck ben gehesen en toen zijn we naar een luguber terrein gereden waar helemaal geen garage was of wat er dan maar op leek.
De chauffeur loste de camper van de truck en toen zei hij dan kun je in de camper slapen met de rillingen op mijn rug want het was een heel afgelegen terrein met alleen maar slooppanden.

Toen ik vroeg hoe het nu verder ging zei hij dat de auto morgen gerepareerd zou worden en hij zou morgenochtend terug komen. Ik vroeg hem hoe laat en toen stak hij twee handen op en ik telde negen vingers dus ik zei negen uur en hij knikte maar zei in het duits dat hij het nier begreep.

Maandag 16-07-2018

Vervolgens kwam hij de volgende ochtend om tien uur met twee andere mensen en die zouden mijn auto gaan starten. Wat ik niet in het donker had gezien is dat hij wel tien uur bedoelde maar hij hd maar negen vingers (het lijkt wel een grap)

De motor werd gestart en ze kropen alle drie bij mij in de cabine en wezen de weg naar de garage.
Er wer me ook aangewezen wie de monteur zou zijn.
Ik begrijp ook wel dat ik niet meteen aan de beurt kan zijn, maar na een uur gewacht te hebben waarin er niets gebeurde, heb ik maar een klapstoel gepakt want er sprk niemand met je.

Na nog eens twee uur wachten heb ik gevraagd of het een groot probleem was, toen zei de monteur nee geen probleem, geen probleem. De camper werd naar binnen gezet zodat ik hem niet meer kon zien en vervolgens werkte er verder niemand aan. Uiteindelijk kwam er iemand met een bosje steeksleutels e die is voor 35 uero tien minuutje bezig geweest en toen kon ik weer verder rijden.

Zo uiteindelijk toch nog in Sarajevo aangekomen in de stortende regen. Op zich wel lekker fris natuurlijk maar de camping stond helemaal blank. Nadat ik op een plekje was gaan staan en de cmper nog wat rechter wilde zetten omdat het niet lekker slaapt als hij schuin staat, slipten mijn wielen steeds meer weg in de modder. Ik ging meer naar beneden dan naar voor of achter. Er stonden op dat moment ook geen andere campers dus met voorzichtig heen en weer tijden in z’n tweede versnelling gelukt het dan toch nog om uit de blubber te komen.

Gauw een ander plekje gezocht met wat grind er onder en daar stond ik gelijk rechter dus sliep het ook goed.

Dinsdag 17-07-2018

Vandaag Sarajevo verkennen. Nou ik kan er kort over zijn, ik heb heel veel leuke dingen en marktjes gezien alleen kon ik nergens stoppen om wat mooie plaatjes te maken en over de marktjes te slenteren. Jammer.

Tegen de bergwand zag ik allemaal huisjes dus ben ik naar boven gereden langs hellingen dat wil je niet weten. Ik kwam nauwelijks in z’n eerste versnelling naar boven en het was af en toe zo krap dat ik mijn spiegel in moest klappen. Maar ja dit is voor mij kicken hoor haarspeld bochten en heftige hellingen. Dat is waar ik van hou.

Tijdens het rijden toch nog wat plaatjes kunnen schieten alleen jammer dat het effect van de hellingen daarop verloren gaat. Wel vlak bij de camping een leuk hoedje gescoord, althans dat vind ik dan.

Zo luitjes dat was hem weer even. Micha, Evelyne, Petra, Joyce en Tilly, ik kon helaas niet eerder reageren maar ik kreeg nergens internet verbinding omdat ik buiten de EU ben, maar toch bij deze hartstikke leuk dat jullie reageren en meereizen dat geeft de burger moed.

Morgen naar Servië richting Mataruska Banja, Centraal-Servië. Als ze me toelaten tenminste, maar dat zien we wel. Welterusten en tot dan.......

1. Sandra Hanraads:
    Wouw
    Ach niks m
  2. Silvia:
    17 juli 2018
    Sjonge jij beleeft wel avonturen zeg
  3. Peter:
    Ha Nico,
    Hele belevenis weer! Ik raakte even achter in je verhalen want hier bar druk op de zaak en dag en nacht aan het werk om onmogelijke deadlines toch proberen te halen. Nu ook nog bezig en ik zie me voor 2u niet in bed stappen. Maar ik dacht ik pak nu eerst een bak koffie en ga even ontspannen en genieten van je avonturen. Hoe zo'n klein dingetje als een te slappe v-snaar zulke gevolgen kan hebben! Goed, wel een hele ervaring rijker en dat is ook wat waard. Goede reis verder!
  4. Marian lindeman:
    18 juli 2018
    tjonge Je maakt het wel weer spannend hoor Je hoedje is leuk! Ook leuke foto's
    goeie reis verdeer dan maar groetjes Marian
  5. Evelyne:
    20 juli 2018
    Wat een verhaal weer, Gelukkig is alles goed gekomen. Hopelijk nu geen autopech meer tijdens de reis en nu weer lekker genieten van de prachtige plek

Groeten Evelyne
  6. Nico Leijen:
    20 juli 2018
    Dank je wel Evelyne. Ga ik zeker doen. Alleen is het erg ladtig om de blog bij te houden met heel slecht WiFi
    Dank je wel Marian. Ik vind het hoedje zelf nu ook wel leuk. Ik ga morgen richting Albanië. Zie jullie daar weer als er internet is
  7. Yvonne van Oostveen-coster:
    22 juli 2018
    Zo beleef je nog eens wat !!!